اینجا مرکزِ دنیایِ من است...

در جمهوری اسلامی هر جا که قرار گرفتید آنجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه کارها به شما متوجه است."امام خامنه ای"

اینجا مرکزِ دنیایِ من است...

در جمهوری اسلامی هر جا که قرار گرفتید آنجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه کارها به شما متوجه است."امام خامنه ای"

ضیق صدر

چند بار گرفتار نگاه آلوده شده‌‌اید؟ چندبار گرفتار غیبت شده‌‌اید؟ اینها ناشی از ضیق صدر است. اینکه نمی‌توانیم از آن نگاه یا حرف

حرام بگذریم یعنی ضیق صدر. یک ناتوانی است. ناتوانی مخالف قدرت است. ناتوانی عجز است. این ناتوانی یک ضیق صدر است.

بنابراین هر گناهی یک ضیق صدر است.

بنابراین معنای وَالـّذینَ جاهَدوا فینا لنـَهْدیَنـّهُمْ سُبُلنابرایتان روشن می شود. اگر من با گناهانی که برایم پیش می‌آید بجنگم و مقابله کنم

به آن جهادی که فرموده اند رسیده ام.

وَالـّذینَ جاهَدوا فینا اگر شما در تمام طول روز در حال مجاهده با تک تک گناهانتان هستید، و اگر این مجاهده به حد نصاب برسد

 (باید به حد نصاب برسد) بعد از آن هدایت خواهد آمد.

در جنگ صفین ،جناب عمار به میدان آمد و عرض کرد بارالها تو می‌دانی که اگر من بدانم رضایت تو در این است که دسته شمشیرم را بر

زمین بگذارم و نوک آن را بر شکمم قرار دهم تا از پشتم درآید، این کار را خواهم کرد. تو می‌دانی که اگر من بدانم رضای تو در این است

 که خود را به دریا بیندازم، این کار را خواهم کرد. تو می‌دانی که اگر من بدانم رضایت تو در این است که من خودم را به آتش بیندازم

و خاکستر شوم، این کار را خواهم کرد. اما من می‌دانم رضای تو در این است که من در لشکر امیرالمومنین (علیه السلام) باشم. سینه‌‌ام

را برای او سپر کنم و در برابر دشمنانش بایستم و به جنگ با دشمنانش بروم. و من می‌دانم حتی اگر آنها به گونه‌‌ای ما را شکست دهند که

 از شمال جزیره العرب ما را به جنوب آن برانند و ما را در دریای هند بریزند باز هم ما بر حق هستیم حتی اگر شکست بخوریم و تمام

 افرادمان کشته شوند، می‌دانم که ما بر حق هستیم.

چرا جناب عمار یاسر اینگونه از بر حق بودن راهشان مطمئن بود؟

لنـَهْدیَنـّهُمْ سُبُلنا

هدایت خداست که او را به این اطمینان رسانده است. هدایت خدا به گونه ایست که انسان تا این حد می‌تواند پایش بایستد.

اگر انسان به آن هدایت برسد تا این حد با اطمینان عمل خواهد کرد.

قدم اول مجاهدت چیست؟ قدم اول این است که من با گناهانم مبارزه کنم. زیرا هر گناهی یک ضیق صدر است.

مراحل ترک گناه 

اگر شما تصمیم به ترک گناه گرفتی و برایش همت کردی که آن را هم خدا باید مرحمت کند، بار اول بسیار راحت­تر و سریعتر می‌توان گناه

را ترک کرد. اگر یک بار توبه شکستی ، بسیار سخت می‌شود. اگر مدام توبه کنی و آن را بشکنی سخت تر می‌شود. بار اول ، آن مرحمت

خیلی آسان عطا می‌شود، اما دفعات بعد ممکن است به راحتی عطا نشود. آن مرحمت برای ترک تمام گناهان کافی است. آن مرحمت

برای رسیدن به شرح صدر کافی است.

در این مرحله آدم باید با اخلاقهای بد خودش بجنگد. اینجا دیگر هیهات است.

از بزرگی نقل کرده‌‌اند که فرمود : من بیست سال کار کردم تا بعد مطمئن شدم دیگر مثلا ریا ندارم. چنین مجاهده‌‌ای نیاز است. این مربوط

 به مرحله دوم است که سخت است.

در مرحله اول که ترک گناه است، اگر همت کنید، بار اول، دو روزه می‌توانید به نتیجه برسید. مرحمت و عنایت در آنجا بسیار اثر دارد.

مرحله بعد بسیار دشوارتر است. مگر انسان می‌تواند با بخل و حسد و تکبر خودش بجنگد؟ تنها مرحمت و عنایت خدا باید شامل حال شود تا

انسان موفق شود. هرکس در این راه موفق شده تنها از مرحمت خدا بوده که موفق شده است. اما یک نکته‌‌ و آن اینکه اگر انسان پیگیری

کندو حوصله اش سر نرود، اگر خسته نشود و دست از تلاش برندارد، موفق می‌شود. ما معمولا زمین می‌خوریم و حوصله مان سر می‌رود.

 دو روز نماز شب می‌خوانیم و سحر برای استغفار بیدار می‌شویم و خیلی برایمان خوب و خوش است. یک شب بیدار نشویم، شب بعد دیگر

آن شیرینی قبل را برایمان ندارد. کم کم حوصله انسان سر می‌رود. اگر کسی حوصله کرد و حوصله کردنش از اعتقاد به قیامت ناشی می‌شد،

به نتیجه خواهد رسید. اگر کسی اعتقاد دارد پس باید پای اعتقادش بایستد. ایستادن پای اعتقاد همان جهادی است که فرمود جاهَدوا فینا

یعنی جهادی که انسان با خودش می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی