- حق و باطل
علی (ع) فرمود : << قَلیلُ الحقّ یَدفَعُ کَثیرَ البَلطِل کَمَا انَّ القَلیلَ مِنَ النَّارِ یُحرِقُ کَثیرَ الحَطَبَ>>
حق ، ولو اینکه کم باش ، باطل را ، ولو اینکه زیاد باشد ، دفع می کند .
بعد هم حضرت مثال می زند ، مثل اینکه آتش ولو اینکه کم باشد هیزم زیاد را از بین می برد . تعبیر دیگری از علی (ع) است ،
<< الحَقُّ سَیفٌ عَلَی اهل البَاطِلِ >> حق وسیله ی بُرایی علیه باطل است ، یعنی بلاخره باطل را می شکند و از بین می برد . در روایت دیگری
دارد که حضرت فرمود : این شکست و پیروزی های ظاهری ، از بین رفتنی است . << الغَالِبُ بِشَرٍّ مَغلُوب>> بدان کسی که ظاهرا از راه
باطل و با توسل به باطل چیره می شود ، از بین خواهد رفت .
<< المُحاربُ لِلحَقّ مَحرُوبٌ >> آن کسی که با حق می جنگد ، بلاخره شکست می خورد . این ها هر کدام یک روایت مستقل از
علی (ع) است .<< مَن یَطلُبِ العِزَّةَ بَغَیرِ حَقَّ یُذِلَّ >> کسی که عزت را بخواهد از غیر راه حق به دست آورد ؛ خوار می شود .
<< وَ مَن عانَدَ الحَقَّ لَزِمَهُ الوَهن >> این را بدانید : کسی که بخواهد با حق دشمنی کند ، بالاخره خودش موهون می شود .
باز هم آن حضرت فرمود : << الا انَّ الذُّلَّ فی طاعَةِ اللّه اقرَبُ الَی العِزِّ مِنَ التَعَاوُنِ بِمَصیَةِ اللّه >> آگاه باش که خواری ظاهری ، برای کسانی
که در راه اطاعت الهی گام بر می دارند ، به عزت نزدیک تر است تا اینکه از معصیت خدا کمک بجویند که عزیز شوند .
- فَلا تُطِع
آیه 52 سوره فرقان :
فَلا تُطِعِ الْکافِرینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبیراً
پس تو هرگز تابع کافران مباش و با آنها چنان که مخالفت قرآن و دین حق کنند سخت جهاد و کارزار کن.
- تبعیت ؟
اطاعت مستلزم فرمان است. باید فرمان و دستوری داده بشود تا شما اطاعت کنید. اگر دستوری نبود می گویند هرکاری خواستید
خودتان انجام بدهید. فرمان سیاسی تر است، از محور قدرت است.
تبعیت اینطور نیست، موقوف بر فرمان نیست. نگاه می کنی پدرت چکار می کند، همان کار را می کنی. می بینی مرجع تقلیدت چکار
می کند، همان کار را بکنی. تبعیت لطیفتر از اطاعت است .
- جهاد کبیر
یکی از کارهای اساسی آنها این است: تغییر محاسبهها در مسئولین؛ تغییر
باورها در مردم؛ تغییر در مراکز تصمیمسازی و تصمیمگیری،
مجموعههایی که
تصمیمسازی میکنند و تصمیمگیری میکنند. این آن کار خطرناکی است که تهاجم
به مبانی انقلاب در آن هست، تهاجم
به بنیانهای حافظ و محافظ هست؛ به سپاه حمله میکنند، حملهی تبلیغاتی؛ به شورای نگهبان حمله میکنند؛ به نیروهای مؤمن و جوانهای
مؤمنِ حزباللّهی حمله میکنند؛ الان رادیوهای بیگانه و تلویزیونهای بیگانه و تبلیغات بیگانه پُر است از این حرفها؛ من نمیدانم شما آقایان
محترم چقدر دسترسی دارید، چقدر میبینید؛ بخصوص با این ابزارهای
جدید ارتباطاتی که به وجود آمده، دائم دارند روی این زمینهها
کار میکنند برای اینکه مخاطبین خودشان را به این نتیجه برسانند. به روحانیّون انقلابی
حمله میکنند؛ روحانی انقلابی را با عناوین گوناگون،
[مثل] آخوند حاکمیّتی و
امثال آن، میکوبند. در یک کلمه: تلاش در این جنگ نرم، زمینهسازی برای تهی
شدن نظام از عناصر قدرت است؛
میخواهند کاری کنند که نظام اسلامی از عناصری که در درون او است و مایهی اقتدار او است، تهی بشود و خالی بشود. وقتی ضعیف شد،
وقتی عناصر قدرت در او نبود، وقتی اقتدار نبود، دیگر از بین بردنش و کشاندنش به این سَمت و به آن سَمت، کار مشکلی برای
ابرقدرتها نخواهد
بود؛ میخواهند او را وادار کنند به تبعیّت.
اینجا جای همان جهاد کبیری است که من چند روز قبل از این مطرح کردم؛(۷)
فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا؛(۸) در تفاسیر
گفتهاند مراد از این ضمیر «بِه»، قرآن است، با اینکه حالا کلمهی قرآن در عبارت نیامده است که ضمیر به آن برگردد لکن، هم مرحوم
طبرسی در «مجمعالبیان» [گفته است]، هم مرحوم علّامهی طباطبائی؛ مرحوم علاّمهی طباطبائی میگویند سیاق کلام نشان میدهد که
مراد از «بِه» یعنی «بالقرآن»؛
بنده هم آنجا همین را در سخنرانی گفتم؛ بعد که آمدم، به ذهنم رسید که یک
وجه اوضحی در اینجا وجود
دارد که «فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه»، یعنی «بعدم الاطاعة»؛ عدمالاطاعة یعنی آن مصدری که فعل از آن انشقاق پیدا [میکند] و مستتر
در آن فعل است؛ فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ
جٰهِدهُم بِه، یعنی به این عدمالاطاعة، جِهادًا کَبیرًا؛ پس عدمالاطاعة
شد جهاد کبیر؛ این معنا اقرب
به ذهن است؛ حالا من البتّه فحص نکردم ببینم در بین مفسّرین کسانی این احتمال را دادهاند یا نه، لکن بههرحال این احتمال، احتمال
مهمّی است. جهاد کبیر یعنی این؛ جهاد برای عدم تبعیّت، برای
عدم دنبالهروی از دشمن. پس مسیر و جهتگیری این مجلس این است؛
مسیر
انقلابی، مسیر انقلابیگری، تعقیب راه انقلاب، تحکیم اسلام، تحکیم دین خدا .
بیانات رهبری در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری 6 اردیبهشت 95
عنوان حق و باطل در ابتدای نوشته از کتاب سلوک عاشورایی(منزل ششم ) - حاج آفا مجتبی تهرانی گرفته شده است .
- ۹۵/۰۳/۲۸