خدایا کمک کن تا انسانیت را درست صرف کنیم
- پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۲:۳۶ ب.ظ
- ۳ نظر
معناى آیه: (و
لقد کرمنا بنى آدم...) تفسیر المیزان علامه طباطبایی
این آیه در سیاق منت نهادن است، البته منتى آمیخته با عتاب، گوئى خداى تعالى پس از آنکه فراوانى نعمت و تواتر فضل و کرم خود را نسبت به انسان ذکر نمود و او را براى به دست آوردن آن نعمتها و رزقها و براى اینکه زندگیش در خشکى به خوبى اداره شود سواربر کشتیش کرد. و او پروردگار خود را فراموش نموده و از وى رو گردانید، و از او چیزى نخواست و بعد از نجات از دریا باز هم روش نخست خود را از سر گرفت با اینکه همواره در میان نعمت هاى او غوطه ور بوده اینک در این آیه خلاصه اى از کرامت ها و فضل خود را مى شمارد، باشد که انسان بفهمد پروردگارش نسبت به وى عنایت بى شترى دارد، و مع الاسف انسان این عنایت را نیز مانند همه نعمتهاى الهى کفران مى کند.
از همینجا معلوم مى شود که مراد از آیه، بیان حال جنس بشر است، صرفنظر از کرامتهاى خاص و فضائل روحى و معنوى که به عده اى اختصاص داده، بنابراین این آیه مشرکین و کفار و فاسقین را زیر نظر دارد، چه اگر نمى داشت و مقصود از آن انسان هاى خوب و مطیع بود معناى امتنان و عتاب درست درنمى آمد.
پس اینکه فرمود: (و لقد کرمنا بنى آدم ) مقصود از تکریم اختصاص دادن به عنایت و شرافت دادن به خصوصیتى است که در دیگران نباشد، و با همین خصوصیت است که معناى (تکریم ) با (تفضیل ) فرق پیدا مى کند، چون تکریم معنائى است نفسى و در تکریم کارى به غیر نیست، بل که تنها شخص مورد تکریم مورد نظر است که داراى شرافتى و کرامتى بشود، به خلاف تفضیل که منظور از آن این است که شخص مورد تفضیل از دیگران برترى یابد، در حالى که او با دیگران در اصل آن عطیه شرکت دارد.
در ضمن سلام، سلام (این هم جراب آن دو سلام!!!)