اینجا مرکزِ دنیایِ من است...

در جمهوری اسلامی هر جا که قرار گرفتید آنجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه کارها به شما متوجه است."امام خامنه ای"

اینجا مرکزِ دنیایِ من است...

در جمهوری اسلامی هر جا که قرار گرفتید آنجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه کارها به شما متوجه است."امام خامنه ای"

خدایا کمک کن تا انسانیت را درست صرف کنیم

بشر امروز گمان  می کند که انسانیت را باید اینگونه صرف کرد:

انسان هستم                   انسان هستیم

انسان هستی                  انسان هستید

انسان هست                   انسان هستند

در صورتی که نمی دانند انسانیت به این شکل صرف می شود:

انسان شوم              انسان شویم

انسان شوی             انسان شوید

انسان شود              انسان شوند

خدایا در شب لیلة الرغائب کمکمان کن تا انسانیت را درست صرف کنیم.

آمین


نظرات  (۳)

پس چرا خداوند در قرآن گفته (لقد کرمنا بنی آدم) یعنی کرامت در انسان قرار داده شده است مانند فطرت؟ یا اینکه نه باید آن را کسب کرد، اگر هدف ما کرامت است و باید کسب شود تفسیر این آیه چه می شود؟؟
در ضمن سلام، سلام (این هم جراب آن دو سلام!!!)
پاسخ:
با سلام
آنچه که تو نوشتی آیه نیست بخشی از آیه است.

و لقد کرّمنا بنى آدم و حملناهم فى البرّ و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضّلناهم على کثیر ممّن خلقنا تفضیلا

معناى آیه: (و لقد کرمنا بنى آدم...) تفسیر المیزان علامه طباطبایی

این آیه در سیاق منت نهادن است، البته منتى آمیخته با عتاب، گوئى خداى تعالى پس از آنکه فراوانى نعمت و تواتر فضل و کرم خود را نسبت به انسان ذکر نمود و او را براى به دست آوردن آن نعمتها و رزقها و براى اینکه زندگیش در خشکى به خوبى اداره شود سواربر کشتیش کرد. و او پروردگار خود را فراموش نموده و از وى رو گردانید، و از او چیزى نخواست و بعد از نجات از دریا باز هم روش نخست خود را از سر گرفت با اینکه همواره در میان نعمت هاى او غوطه ور بوده اینک در این آیه خلاصه اى از کرامت ها و فضل خود را مى شمارد، باشد که انسان بفهمد پروردگارش نسبت به وى عنایت بى شترى دارد، و مع الاسف انسان این عنایت را نیز مانند همه نعمتهاى الهى کفران مى کند.

از همینجا معلوم مى شود که مراد از آیه، بیان حال جنس بشر است، صرفنظر از کرامتهاى خاص و فضائل روحى و معنوى که به عده اى اختصاص داده، بنابراین این آیه مشرکین و کفار و فاسقین را زیر نظر دارد، چه اگر نمى داشت و مقصود از آن انسان هاى خوب و مطیع بود معناى امتنان و عتاب درست درنمى آمد.

پس اینکه فرمود: (و لقد کرمنا بنى آدم ) مقصود از تکریم اختصاص دادن به عنایت و شرافت دادن به خصوصیتى است که در دیگران نباشد، و با همین خصوصیت است که معناى (تکریم ) با (تفضیل ) فرق پیدا مى کند، چون تکریم معنائى است نفسى و در تکریم کارى به غیر نیست، بل که تنها شخص مورد تکریم مورد نظر است که داراى شرافتى و کرامتى بشود، به خلاف تفضیل که منظور از آن این است که شخص مورد تفضیل از دیگران برترى یابد، در حالى که او با دیگران در اصل آن عطیه شرکت دارد.


  • ترجمه فولادوند
    و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم، و آنان را در خشکى و دریا [بر مرکبها] برنشاندیم، و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم، و آنها را بر بسیارى از آفریده‏هاى خود برترى آشکار دادیم.

  • ترجمه مجتبوی
    و هر آینه فرزندان آدم را گرامى داشتیم، و در خشکى و دریا [بر مرکبها و کشتى‏] برنشاندیم، و از چیزهاى پاکیزه روزیشان دادیم و آنان را بر بسیارى از آفریدگان خویش برترى کامل بخشیدیم.

  • ترجمه مشکینی
    و حقّا که ما فرزندان آدم را (به وراثت از پدر به وسیله نعمت‏هاى مادّى و معنوى) کرامت و شرافت بخشیدیم، و آنها را در خشکى و دریا (بر مرکب‏ هاى مناسب هر یک) سوار کردیم و آنها را از انواع پاکیزه‏ها (چیزهایى که ملایم طبع آنهاست) روزى کردیم، و آنها را بر بسیارى از آفریده‏هاى خود ( از جانداران و اجنّه و اغلب فرشته‏ها) برترى کامل دادیم

  • ترجمه بهرام پور
    و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنها را در خشکى و دریا سیر دادیم و از نعمت‏هاى پاکیزه روزى بخشیدیم و آنها را بر بسیارى از مخلوقات خود برترى دادیم، برترى کامل



در این آیه خداوند از زبان خود می گوید که ما انسان را گرامی داشتیم.ونعمت هایی که به انسان بخشیده است را می گوید.
در ضمن شما چطوری عربی 100 زدی که این طوری معنی می کنی.


البته میدونم بحثمون سر لفظه ولی اشکالی نداره برا پرونق شدن وبلاگت بد نیست!
اون چیزی که هدف ماست کمال است و کمال مساوی انسانیت نیست انسانیت مقدمه کمال است در واقع بنده منظورم این است که چون ما فطرت و عقل داریم انسان هستیم فقط باید کاری کنیم که آنها را زایل نکنیم و در مسیر کمال گام برداریم
((( در وا قع آن چیزی که باید بشویم وبرای آن حرکت کنیم کامل شدن است نه انسان شدن)))
پاسخ:
با سلام
آن چیزی که هدف ماست کرامت است
کرامت انسان در قرب او به حق است و انسان شدن او (( بخشی از کتاب کرامت در قرآن - نوشته ی آیت الله جوادی آملی))
اگر به کتب اخلاقی و معرفتی نگاهی بیاندازید در همه ی این کتب حرف از انسان شدن است.

متنی که بنده نوشتم  نقدی بر نوع نگاه بشر به انسانیت بود و نه رسیدن به کمال..........((به متن اصلی دقت شود))
بشری که نگاه درستی به انسانیت نداشته باشد به کمال هم نخواهد رسید.



مثل همیشه مختصر و تاثیر گذار، فقط طبق منطق اسلام فکر کنم اینطور می شود:
انسان می مانم    انسان می مانیم
انسان می مانی   انسان می مانید
انسان می ماند    انسان می مانند
آمین
پاسخ:
با سلام
طبق منطق اسلام
درجه انسانیت اکتسابی است و باید آنرا بدست آورد
انسانیت رسیدنی است.
مثلا اگر شما بخواهید از تهران به آمل سفر کنید. داشتن ماشین آخرین سیستم کافی نیست.
مجهز بودن یک طرف قضیه است.از تهران به آمل آمدن رسیدنی است ، وشما باید عزم و اراده ی سفر
به علاوه تلاش به علاوه صبر و ............. داشته باشید.
مجهز بودن بشر به عقل و فطرت و ... کافی نیست. بشر برای رسیدن به مقصد نیاز به حرکت در رسیدن دارد.
فعل (ماندن) مفهوم رسیدن را نمی رساند.
انسان مجهز به این دنیا آمده تا به جایی برسد.ماندن بخش کوچکی از رسیدن است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی